آب و هوای شاهین شهر در وضعیت ناسالم

آب و هوای شاهین شهر

آب و هوای شاهین شهر در وضعیت ناسالم|گرد و غبار شاهین شهر را در بر گرفته

 

شاهین شهروند_آب و هوای شاهین شهر ناسالم است! این خبری است که در روزهای اخیر بارها تیتر صفحات روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های استان اصفهان بوده است. تداوم غبارآلودگی هوا در این شهر، نگرانی بسیاری از شهروندان را به همراه داشته است.

شاخص کیفیت هوا (AQI) در شاهین شهر، امروز (روز دوشنبه یازدهم تیرماه 1403) به عدد 142 رسیده که نشان دهنده وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس مانند سالمندان، کودکان، زنان باردار و افراد دارای بیماری‌های تنفسی و قلبی است.

علت غبارآلودگی هوا در شاهین شهر چیست؟

اداره کل هواشناسی استان اصفهان، وزش باد شدید، توفان لحظه‌ای و گرد و خاک را عامل اصلی غبارآلودگی هوا در این شهر و سایر مناطق استان اصفهان می‌داند. این پدیده که از روز یکشنبه 9 تیرماه آغاز شده و تا روز چهارشنبه 13 تیرماه ادامه خواهد داشت، سبب کاهش شعاع دید و افزایش غبار در مناطق مختلف استان شده است.

آلودگی هوا چطور اندازه‌‌گیری می‌شود؟

به صورت کلی، هر روز در ایستگاه‌های پایش هوا، شاخص آلودگی هوای استان اصفهان برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه گیری و ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا معیاری است که غلظت آلاینده‌های گوناگون موجود در هوا مثل مونوکسید کربن (CO)، دی اکسید گوگرد (SO۲)، ترکیبات نیتروژن دار (NO۲)، اوزون (O۳) و ذرات معلق در هوا را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

تداوم وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس

هوای شاهین شهر در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد. شاخص کیفیت هوا (AQI) در این شهر در روز دوشنبه یازدهم تیرماه به عدد 142 رسیده که نشان دهنده وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس مانند سالمندان، کودکان، زنان باردار و افراد دارای بیماری‌های تنفسی و قلبی است.

آلودگی آب و هوای شاهین شهر به قدری شدید است که دید افقی را به طور قابل توجهی کاهش داده است. در برخی از مناطق، دید افقی به کمتر از 500 متر رسیده است. این امر تردد در معابر و جاده‌ها را با مشکل روبرو کرده و خطرات تصادفات را افزایش داده است.

علاوه بر کاهش دید، غبارآلودگی هوا می‌تواند مشکلات تنفسی را نیز تشدید کند. افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی مانند آسم و برونشیت در معرض خطر بیشتری هستند. غبارآلودگی هوا همچنین می‌تواند باعث سوزش چشم، گلودرد و سردرد شود.

با توجه به تداوم شرایط ناسالم، اداره کل هواشناسی استان اصفهان به شهروندان، به ویژه گروه‌های حساس، توصیه می‌کند که از حضور در فضای باز خودداری کنند. در صورت ضرورت حضور در فضای باز، از ماسک مناسب استفاده شود. همچنین، افراد باید با نوشیدن آب فراوان، مصرف میوه و سبزیجات و استراحت کافی، سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند.

با این آب و هوای شاهین شهر چه کنیم؟

توصیه‌هایی برای سلامتی:

  • از حضور در فضای باز، به ویژه در ساعات اوج آلودگی هوا خودداری کنید.
  • در صورت ضرورت حضور در فضای باز، از ماسک مناسب استفاده کنید.
  • مصرف آب و مایعات را افزایش دهید.
  • از فعالیت‌های ورزشی سنگین در فضای باز خودداری کنید.
  • اگر دچار تنگی نفس، سرفه یا سایر علائم تنفسی هستید، به پزشک مراجعه کنید.

حرف آخر شاهین شهروند

همان طور که در این گزارش بیان شد، آلودگی آب و هوای شاهین شهر و کل استان مشکلی است که دامنه‌ی تأثیر آن همه مردم را در برمی‌گیرد. ما در شاهین شهروند تلاش می‌کنیم تا با پوشش دادن اخبار و رویدادهای مهم، علاوه بر پیگیری و اطلاع‌رسانی در مورد مسائل مربوط به شهر، موضوعات دیگری همچون رویدادهای فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و اقتصادی شهر شاهین شهر را نیز با دقت و وسواس دنبال ‌کنیم.

همچنین با عضویت در پیج اینستاگرام و یا کانال ایتای شاهین شهروند، از تازه‌ترین مطالب منتشر شده مطلع شوید و همراه همیشگی شاهین‌شهروند باشید.

برای اطلاع از آخرین خبرها و اطلاع رسانی های شاهین شهر، ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اشتراک گذاری :

مقالات مرتبط
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *