آب و هوای شاهین شهر | چه زمانی برای سفر بهتر است؟

اب هوای شاهین شهر

آب و هوای شاهین شهر |بهترین زمان سفر به شاهین شهر

با اینکه شهر کوچکی است اما احتمالا همه شما حداقل یکبار اسم شاهین شهر به گوشتان خورده است و در وصف این شهر این اصطلاح معروف را شنیده‌اید که می‌گویند: «شاهین شهر، شهر گمشده‌ی خوزستان» سفر به شاهین شهر تنها راهی است که مشخص می‌کند این مثل واقعا درست است یا مبالغه‌ای است که از طرف مردم شهر شاهین شهر گفته شده؟

شاهین شهر یکی از شهرهای بزرگ، مدرن و دوست‌داشتنی استان اصفهان است که به نظر من، هر ایرانی باید حداقل یک‌بار آن را از نزدیک ببیند. سفر به شاهین شهر، فرصتی برای هم‌صحبتی با مردم خونگرم و مهمان‌نواز، قدم‌ زدن در پارک‌های شاهین شهر و گردش در کافه‌ها، رستوران‌ها و مراکز خرید شهر است.

لذت سفر و گشت‌وگذار در جاهای دیدنی شاهین شهر اصفهان، از آن تجربه‌هایی است که نباید آن را دست‌کم گرفت. شاهین شهر را فقط با شاهین شهر می‌توان مقایسه کرد: شهری کوچک، نو و پر جنب و جوش که در میان فرهنگ اصیل و قدمت دار شهرهای اطرافش سَر برافراشته و خیلی زود توانسته به کانون توجه استان تبدیل شود.

در ادامه این مطلب از شاهین شهروند، زیروبم این شهر را معرفی می‌کنیم و اطلاعات جامعی درباره آب و هوای شاهین شهر در اختیارتان قرار می‌دهیم.

شاهین شهر کجاست؟

قبل از بررسی آب و هوای شاهین شهر، بهتر است بدانیم که اصلاً شاهین شهر کجاست؟ شهرستان شاهین شهر و میمه در شمال غرب استان اصفهان با مرکزیت شهر شاهین شهر است. این شهر در 29 کیلومتری کلان‌شهر اصفهان و بین دو اتوبان آزادی و معلم واقع شده که اصفهان را به تهران وصل می‌کند.

شاهین شهر در سال 1350 و با هدف تولید مسکن انبوه برای اسکان مهاجران خارجی شاغل در هلیکوپترسازی و صنایع نظامی طراحی و تاسیس شد اما خیلی زود توانست جمعیت زیادی از مردم را به خود جذب کند. جذابیت این شهر به عنوان نزدیکی به اصفهان و ارتباط با جاده‌های منتهی به پایتخت و همچنین قیمت پایین املاک و هزینه‌های زندگی همچنان حفظ شده است.

برخلاف تاریخچه نسبتا کوتاه خود شاهین شهر، قدمت شهرها و بخش‌های اطراف این شهر، به دوران باستان برمی‌گردد. میمه، مورچه خورت و روستاهای شهرستان هنوز هم آثار تاریخی زیادی را در دل خود جای داده اند و برای گردشگران و عاشقان تاریخ ایران که مشتاق دیدن آثار کمتر شناخته شده استان اصفهان هستند، جذابیت فراوانی دارد.

فاصله شاهین شهر تا شهرهای مهم ایران

قبل از سفر به شاهین شهر بهتر است فاصله حدودی بین شهر خودتان تا شاهین شهر را بدانید تا راحت‌تر برنامه سفر به شاهین شهر را بچینید. در این قسمت فاصله چند شهر مهم تا شاهین شهر را به شما می‌گوییم:

فاصله شاهین شهر تا اصفهان: حدود 29 کیلومتر ( حدود نیم ساعت)

فاصله شاهین شهر تا تهران: حدود 352 کیلومتر (حدود 5 الی 6 ساعت)

فاصله شاهین شهر تا شیراز: حدود 438 کیلومتر (حدود ۵ ساعت)

فاصله شاهین شهر تا اهواز: حدود 539 کیلومتر ( حدود 8 ساعت)

فاصله شاهین شهر تا تبریز: حدود 874 کیلومتر ( حدود 10 ساعت)

آب و هوای شاهین شهر چگونه است؟

آب و هوای شاهین شهر یکی از مباحث مهمی است که باید انتخاب بهترین زمان سفر به شاهین شهر به آن توجه کنید. در فصول مختلف شاهین شهر شاهد سه نوع آب‌وهوای مختلف خواهید بود:

آب و هوای بهاری و با دمای معتدل از نیمه اسفندماه تا پایان اردیبهشت

آب‌وهوای تابستان با دمای گرم و خشک از پایان اردیبهشت تا میانه شهریور

آب‌وهوای پاییزی با دمای معتدل تا سرد از میانه شهریور تا میانه آبان

آب‌وهوای زمستانی سرد از میانه آبان ماه تا پایان اسفندماه

به‌طورکلی، موقعیت جغرافیایی شاهین شهر به شکلی است که بین شهرک صنعتی مورچه خورت و پالایشگاه اصفهان محاصره شده، به‌همین‌خاطر هم، این شهر میزان آلودگی قابل توجهی دارد و گاهی سکون هوا باعث افزایش آلودگی هوا و گرد و غبار می‌شود. شاهین شهر یکی از شهرهای استان است که از نظر آلودگی هوا رتبه به نسبت بالایی دارد.

آب و هوای شاهین شهر

بالاترین دمای شاهین شهر در تابستان ۴۳ درجه و کم‌ترین دما در زمستان حدود ۹- درجه است. بارش باران و برف در این شهر کم است و اغلب تابستان‌های گرم و خشک (و طی این چندسال اخیر همراه با آلودگی و گرد و غبار!) دارد. جالب است بدانید که متوسط بارش سالانه شهر شاهین شهر حدودا ۱۲۰ میلی‌لیتر است.

بهترین زمان سفر به شاهین شهر از نظر آب و ‌هوا

شاهین شهر یکی از شهرهای نیمه کویری ایران است که از یک طرف به کوهستان زاگرس و از طرف دیگر به کویر منتهی می‌شود که هوایی گرم و خشک در تابستان و زمستانی سرد دارد. بهترین زمان سفر به شاهین شهر از میانه اسفند تا پاین اردیبهشت، همچنین از ابتدای شهریور تا پایان آبان ماه که هوا معتدل و خنک است.

بیشتر بخوانید: بهترین هتل های شاهین شهر برای اقامتی راحت _ راهنمای رزرو

از جاهای دیدنی شاهین شهر در چه فصلی دیدن کنیم؟

بازدید هر کدام از جاهای دیدنی شاهین شهر فصل و زمان خاصی را می‌طلبد.

فصل بهار: گردش در فضای سبز شاهین شهر را در فصل بهار از دست ندهید که در این فصل بسیار سرسبز و تماشایی هستند. همچنین دیدن مکان‌ها و آثار باستانی اطراف این شهر در آب و هوای معتدل بهاری بسیار فرح‌بخش است.

فصل تابستان: اگر در فصل تابستان به شاهین شهر سفر می‌کنید شب‌های شاهین شهر لذت ببرید و به بازدید از کافه‌ها، رستوران و مراکز خرید شاهین شهر بروید که گردش در شب خیلی لذت‌بخش است.

فصل پاییز: بازدید از کویرهای اطراف شاهین شهر در فصل گرم و تابستان تقریبا غیرممکن است زیرا که هوای کویر بسیار گرم و سوزان است و بازدید از این جاذبه‌های طبیعی مخصوص فصل زمستان و پائیز است که هوای کویر خنک‌تر است.

فصل زمستان: اما اگر در فصل زمستان که هوا سرد و خشک است به شاهین شهر سفر کردید، سعی کنید به دید و بازدیدهای خانوادگی و گردش محیط‌های سر بسته مثل مراکز خرید این شهر بروید. در فصل زمستان شهر شاهین شهر بسیار خلوت است و قیمت هتل و اقامتگاه‌های سنتی کاهش چشم‌گیری می‌یابد.

در فصل تابستان هوای کویر گرم و سوزان است بهتر است پاییز به این مناطق سفر کنید.

سوالات متداول درباره بهترین زمان سفر به شاهین شهر

بهترین فصل سفر به شاهین شهر چه زمانی است؟

فصل بهار: فروردین و اردیبهشت

فصل تابستان: شهریور

فصل پاییز: مهر و آبان

برای صرفه جویی در هزینه کدام فصل برای سفر به شاهین شهر مناسب است؟

فصل پاییز که مدارس باز می‌شود هوا بسیار عالی است و قیمت اقامتگاه‌ها و هتل‌ها کاهش می‌یابد.

 

حرف آخر

برای اينکه بدانید بهترین زمان برای مسافرت به شاهین شهر از نظر آب و هواچه‌وقت است؟ مطالعه این مقاله را از دست ندهید. ما در این پست سعی کردیم اطلاعات جامعی از آب و هوای شاهین شهر را بدهیم.

برای اطلاع از آخرین خبرها و اطلاع رسانی های شاهین شهر، ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اشتراک گذاری :

مقالات مرتبط
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *