همایش گرامیداشت هفته محیط زیست در شاهین شهر

همایش گرامیداشت هفته محیط زیست در شاهین شهر

گزارشی از همایش گرامیداشت هفته محیط زیست در شاهین شهر

شاهین شهروند: یازدهم خرداد 1403 در شاهین شهر، همایش گرامیداشت هفته محیط زیست و کارگاه آموزشی تخصصی با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، فرماندار شاهین شهر و میمه، مدیرعامل شرکت پالایشگاه نفت اصفهان و جمعی از مدیران و فعالان محیط زیست در سالن اجتماعات شهرک شهید منتظری برگزار شد. در این همایش، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام، به ویژه شهید رئیسی، رئیس جمهور فقید ایران، و همچنین شهدای خدمت، بر اهمیت حفظ محیط زیست و ضرورت مشارکت همگانی در این زمینه تاکید شد.

عزم راسخ مسئولان شاهین شهر در حفظ محیط زیست

محسن قدیری، مدیرعامل شرکت پالایشگاه نفت اصفهان در این همایش با اشاره به تعهد این شرکت به توسعه پایدار و حفظ محیط زیست، اظهار داشت:

“هدف پالایشگاه اصفهان تبدیل شدن به یک شرکت پیشرو، پایدار و بزرگ است. ما معتقدیم که باید برای ماندگاری، سازندگی کنیم. امروز جهان به سمت استفاده از انرژی پاک حرکت می‌کند و اگر با تغییرات محیطی همراه نشویم، این تغییرات ما را در خود حل خواهد کرد و حذف خواهیم شد.”

وی با بیان اینکه رعایت استانداردهای محیط زیست از اولویت‌های اصلی این شرکت است، افزود:

“در حال حاضر پروژه‌های پالایشگاه اصفهان معادل 6.2 میلیارد یورو ارزش دارند. پروژه‌هایی که فاقد مجوز محیط زیست هستند به استان هرمزگان منتقل شده‌اند و در حال ساخت یک پالایشگاه 120 هزار بشکه‌ای هستیم.”

قدیری با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای کاهش آلودگی هوا، گفت:

“پروژه تصفیه نفت سفید به پایان خود رسیده و به زودی راه‌اندازی خواهد شد و 40 تن گوگرد را از آسمان کلان‌شهرها و کشور حذف خواهد کرد. در حال حاضر نفت کوره حدود 3.5 درصد گوگرد دارد که این میزان با راه‌اندازی پروژه تصفیه نفت سفید به زیر نیم درصد خواهد رسید.”

ضرورتی همگانی برای حفاظت از محیط زیست

احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز در این همایش با اشاره به جایگاه ویژه محیط زیست در قانون اساسی و تاکید دولت بر حفظ آن، اظهار داشت:

“در دهه‌های گذشته به حوزه محیط زیست بی‌توجهی می‌شد و این مسئله به منابع و محیط زیست آسیب شدیدی وارد کرده و بسیاری از این صدمات غیر قابل جبران است.”

وی با بیان اینکه شعار امسال هفته محیط زیست سهم من در تداوم حیات است، افزود:

“هیچ فرد، مسئول و دستگاهی نمی‌تواند خودش را از این سهم بری بداند، البته ممکن است که این سهم درصدهای متفاوتی داشته باشد اما همه ما در بهبود و یا عدم بهبود کیفیت زندگی نقش داریم.”

لاهیجان‌زاده با تقدیر از اقدامات پالایشگاه اصفهان در زمینه حفظ محیط زیست، گفت:

“از همه صنایع درخواست می‌کنم که ماهیانه جلساتی را ترتیب دهند تا مباحث محیط زیست به صورت تخصصی مورد بررسی قرار بگیرد و انتقال تجربه به بهبود کیفیت اقدامات آنها در حوزه محیط زیست کمک کند.”

سیدمحمدرضا کاظمی‌طباء، فرماندار شاهین شهر و میمه نیز در این همایش با تاکید بر اهمیت آموزش و پرورش و محیط زیست، گفت:

“این دو حوزه با سایر حوزه‌ها تفاوت دارند و باید با نگاه ویژه‌ای به مسائل این دو حوزه پرداخت.”

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت تکمیل ایستگاه محیط زیست موته و ساخت ساختمان جدید اداره حفاظت محیط زیست شاهین شهر، گفت:

“امیدواریم با راه‌اندازی این ایستگاه و تکمیل ساختمان اداره، بتوانیم خدمات بهتر و موثرتری به مردم ارائه دهیم.”

در حاشیه این مراسم، تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان حفاظت محیط زیست استان اصفهان و شرکت پالایشگاه نفت اصفهان در راستای تحقق مسئولیت اجتماعی صنایع به امضا رسید.

نکات کلیدی این همایش:

  • تعهد شرکت پالایشگاه نفت اصفهان به توسعه پایدار و حفظ محیط زیست
  • اجرای پروژه‌های متعدد برای کاهش آلودگی هوا، از جمله پروژه تصفیه نفت سفید که 40 تن گوگرد را از آسمان حذف خواهد کرد
  • تاکید بر اهمیت رعایت استانداردهای محیط زیست و لزوم مشارکت همگانی در حفظ محیط زیست
  • جایگاه ویژه محیط زیست در قانون اساسی و تاکید دولت بر حفظ آن
  • ضرورت توجه ویژه به حوزه‌های آموزش و پرورش و محیط زیست
  • اقدامات انجام شده برای تکمیل ایستگاه محیط زیست موته و ساخت ساختمان جدید اداره حفاظت

گزارشی از کارگاه آموزشی

در ادامه این همایش، کارگاه آموزشی تخصصی با موضوع “نقش صنایع در حفظ محیط زیست” با حضور مدیران و کارشناسان شرکت پالایشگاه نفت اصفهان و سازمان حفاظت محیط زیست استان برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی، مباحث مختلفی از جمله الزامات قانونی صنایع در زمینه حفظ محیط زیست، روش‌های کاهش آلایندگی، و راهکارهای ارتقای عملکرد زیست محیطی صنایع مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حاضران در این کارگاه آموزشی بر ضرورت همکاری و تعامل بین صنایع و سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه حفظ محیط زیست تاکید کردند.

مهمترین مباحث مطرح شده در این کارگاه آموزشی

  • الزامات قانونی صنایع در زمینه حفظ محیط زیست، از جمله اخذ مجوزهای زیست محیطی، انجام مطالعات ارزیابی زیست محیطی، و رعایت استانداردهای آلایندگی
  • روش‌های مختلف کاهش آلایندگی هوا، آب و خاک، از جمله استفاده از فناوری‌های نوین، بهینه‌سازی فرآیندهای تولید، و مدیریت پسماند
  • راهکارهای ارتقای عملکرد زیست محیطی صنایع، از جمله استقرار سیستم‌های مدیریت زیست محیطی، آموزش کارکنان، و فرهنگ‌سازی زیست محیطی

نتایج این کارگاه آموزشی

  • افزایش آگاهی مدیران و کارشناسان صنایع از الزامات قانونی و الزامات زیست محیطی
  • آشنایی با روش‌های مختلف کاهش آلایندگی و ارتقای عملکرد زیست محیطی صنایع
  • ایجاد زمینه برای همکاری و تعامل بیشتر بین صنایع و سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه حفظ محیط زیست

ارزیابی کلی همایش و کارگاه آموزشی

همایش گرامیداشت هفته محیط زیست و کارگاه آموزشی تخصصی با حضور مدیران ارشد، رویدادی ارزشمند در راستای افزایش آگاهی و تعهد نسبت به حفظ محیط زیست بود. در این همایش، ضمن تاکید بر جایگاه ویژه محیط زیست در قانون اساسی و تاکید دولت بر حفظ آن، به اقدامات انجام شده توسط شرکت پالایشگاه نفت اصفهان در زمینه حفظ محیط زیست و همچنین چالش‌ها و راهکارهای پیش رو پرداخته شد.

کارگاه آموزشی تخصصی نیز فرصتی مناسب برای تبادل نظر و تجربیات بین مدیران و کارشناسان صنایع و سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه حفظ محیط زیست فراهم کرد.

امیدواریم برگزاری چنین رویدادهایی به ارتقای فرهنگ زیست محیطی در جامعه و مشارکت همگانی در حفظ این گنجینه ارزشمند برای نسل‌های آینده کمک کند.

حرف آخر شاهین شهروند

این رویداد تنها بخشی از تلاش های گسترده شهرستان شاهین شهر در راستای حراست از این میراث ارزشمند است. با مطالعه مقالات و گزارش های دیگر در وبسایت شاهین شهروند، می توانید دیدگاه عمیق تری نسبت به اقدامات انجام شده، چالش های موجود و راهکارهای پیش رو در حوزه محیط زیست به دست آورید.

حفاظت از محیط زیست، مسئولیتی همگانی است و مشارکت آحاد جامعه در این امر خطیر، نقشی اساسی ایفا می کند. برای ورود به دنیای سبز شاهین شهروند و مطلع شدن از آخرین اخبار و مقالات مرتبط با محیط زیست، کافیست بر روی بخش‌ آوای شاهین کلیک نمایید.

همچنین پروژه‌های توسعه محور  زیادی در شاهین شهر در حال اجراست که از مهمترین آنها میتوان به:

اشاره کرد. علاوه بر آن، رسانه شاهین شهروند، کانال ایتا و همچنین پیج اینستاگرامی خود را برای آگاهی از رویدادهای فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهر مرتباً به‌روز می‌کند. با دنبال کردن اخبار و رویدادهای این بخش، می‌توانید همواره با نبض تپنده‌ی شاهین‌شهر در ارتباط باشید.

 

برای اطلاع از آخرین خبرها و اطلاع رسانی های شاهین شهر، ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اشتراک گذاری :

مقالات مرتبط
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *